Genieten

3 juni 2019 - Boca Tapada, Costa Rica

Geritsel in het lange gras, wat gerommel en vervolgens staren je twee ogen aan die net boven water komen.  Inmiddels hebben we zoveel uitleg gekregen hoe we een krokodil van een kaaiman kunnen onderscheiden dat het direct duidelijk was. Gelukkig dat ons balkon een beetje verhoogd ligt zodat die twee ogen ons niet in de slaapkamer aanstaren. Er zijn op het terrein ook boomhutten, dat ziet er heel idyllisch uit maar de consequentie is wel dat een aantal luie brulapen het terras uitkiezen om de nacht op door te brengen. Nederlanders vertelden over deze uniek ervaring maar vertelden ook dat diezelfde brul apen om 04:30h wakker worden en dan hun naam eer aan doen. Dan doe je tot 8 uur ook geen oog meer dicht.

Rondom de Lodge liggen een aantal fraaie paden door de jungle en ik kon het laten om de ochtend vroeg op pad te gaan. Half zes is wel wat vroeg maar de zon kwam mooi op boven de lagune en ik was de vorige avond zoals gebruikelijk om 9 uur mijn bed in gedoken.

Als apen aan takken hangen of naar een volgende tak reiken dan maakt dat een heel herkenbaar geluid. Dat hoor je nauwelijks als je tijdens het lopen met al die knisperende droge bladeren en takjes. Als je even stilstaat heb je zo in de gaten waar de wat apen zitten. Met een zekere desinteresse houden ze jou ook in de gaten maar veel trekken ze van die twee-voeters ver op de grond, niet aan.

Met een gids zie je natuurlijk veel meer maar het was lekker om van de ‘relatieve’ rust in het oerwoud te genieten. Ik spotte wel een paar groen-zwarte kikkertjes, zo groot als een vingertop en paar vogels maar die hoor je meer dan je ze ziet in het dichte begroeiing. Ook nog een speciaal soort varkentje gezien die ik zelfs met gids nog niet gezien had, Het verdween voordat ik een foto kon maken.

Naar huis en lekker ontbeten. Ze hadden hier zowaar yoghurt met een soort muesli dus Irene was in haar nopjes. Tijdens het eten kwam een hele familie ‘ white nose coati’s’ langs die genoten van de mango’s die ze hier ophangen. Dat trekt ook zo’n tien soorten verschillende vogels aan. Dus tijdens het ontbijt genoten wij van de grote vogel-show.

Na de (veels te uitgebreide) lunch stond onze gids Jose klaar met een laserpointer en sterke zaklamp. Hij zou ons twee uur in the jungle rond te leiden. Het kost telkens grote moeite om uit te leggen op welke tak bij welke splitsing een gecamoufleerde leguaan zit. Met zo’n groen puntje is dat heel handig. Een LED-zaklamp werkt goed om in het bos onderaan een donkere boomstronk bij te schijnen. Dan zie je waar zo’n klein kikkertje zit. We kregen weer uitleg over diverse planten, over vrouwelijk en mannelijke bananen, wat kolibrie’s eten en hoe mimosa dicht bij de grond dichtklapt als je het aanraakt. Ook hier was het duidelijk dat we met een toegewijde gids te maken had die foto’s deelde die hij ooit zelf genomen had. Onze twee Duitse mede bezoekers waren getrainde natuurspotters waardoor Jose verrast werd door een zeldzame tor.

Na anderhalve dag voelt het hier alweer vertrouwd. Dat helpt als een bekend gezicht je telkens bedient en men je verder uitermate vriendelijk helpt.

1. Saskia:
    3 juni 2019
    Heerlijk als je Maarten leest dat geeft een gevoel dat je achter hem staat en mee gluurt over zijn schouder.
  2. Harmen:
    Hi Maarten, Wat een leuk verhalen. Have fun. Harmen
  3. Hugo:
    3 juni 2019
    Ja leuk die uitgebreide verhalen en de foto’s van die prachtige natuur!
    Geniet ervan met z’n twee!
  4. Jtm peters:
    3 juni 2019
    die foto's zijn prima. thuis maar eens op mijn grote scherm zien. f en ik zijn al in een beetje vakantie stemming omdat hot en her volle koffers staan. waar moet je bang voor zijn of de krokodil of de kaaiman of zijn ze allebei niet aaibaar. genieten elke keer weer van je verhalen. was gisteren , op de fiets, naar ger-noor-stan. de verbouwing bekeken, prima. noor ziet uit naar haar vrij zijn. voor beiden een kus van f en t